onsdag den 13. marts 2013

Employer branding

Hvad er employer branding? Og hvordan benytter Århus Charter dette?


Employer branding vil sige, den måde du brander din virksomhed overfor medarbejder/kommende medarbejder, altså kort sagt virksomhedens varemærke overfor medarbejderne. Virksomhederne har benyttet sig for lidt af employer branding i lav konjunktur tiderne, da virksomhederne i stedet for at fortælle medarbejderne, hvorfor de lige netop skal vælge dem, så opsætter de i stedet krav til ansøgerne. Man kan ikke lade være med at undre sig over, hvorfor man skal brande sig selv mere overfor medarbejderne i stedet for at stille krav, men det m være fordi de dermed kan få fat i de bedste medarbejdere, som muligvis havde de fornødne krav, men vælger en anden virksomhed pga. bedre employer branding eller folk, der slet ikke har ansøgt pga. mangel på employer branding. Det er dermed et konkret spørgsmål om at forbedre virksomhedens konkurrencedygtighed på arbejdsmarked.

Århus Charter har stor fokus på employer branding. De har den indstilling, at alle medarbejderne er, som en stor familie og i dette tilfælde er employer branding vigtigt, da de dermed kan fremstille virksomheden, som et trygt og rart sted, men samtidig også være sikker på, at folk der kommer ind kender virksomheden kerneværdier og dermed kan leve op til dem. Århus Charter har stor fokus på at holde en rød tråd igennem virksomheden, så alle kender hinanden og kan supplere hinanden. De har julefrokoster og lignende arrangementer for medarbejderne, samt social sikringer (sygeforsikringer, barsel/orlov osv.).

ROIC ”Return On Invested Capital” oversat til dansk ”afkast af investerede kapital”. Dette tal beregner afkastningsgraden af drift materiel. De kan opnå en positiv ROIC ved at have aktiviteter for virksomheden ved at skabe positiv stemning i virksomheden, som giver bedre omtale ud af til og samtidig også større gejst blandt medarbejderne til at give det ekstra for sit arbejde.

Andre virksomheder som benytter employer branding:
THansen med en mere positiv måde at employ brande:
Og Fætter BR med en mere negativt formuleret (nærmest trussel):


Ingen kommentarer:

Send en kommentar